Początki wirtualnej rzeczywistości
– 13.10.2017 – autor: Roman Iwasieczko –
Początki wirtualnej rzeczywistości (VR) datują się na kilka dekad temu, a jej rozwój związany jest z postępem w dziedzinie technologii komputerowej i grafiki 3D. W dzisiejszych czasach VR stała się jednym z najszybciej rozwijających się obszarów technologicznych, z szerokim zastosowaniem w wielu dziedzinach, w tym w przemyśle rozrywkowym, edukacji, zdrowiu, a nawet w biznesie.
Historia VR rozpoczęła się w latach 60. XX wieku, kiedy to Ivan Sutherland, badacz z Uniwersytetu Harvarda, stworzył pierwszy hełm wirtualnej rzeczywistości. Był to prymitywny prototyp, ale dał początek rewolucji w tej dziedzinie. Kolejnym kamieniem milowym w rozwoju VR było stworzenie w 1968 roku przez grupę naukowców z Uniwersytetu Utah programu o nazwie The Sword of Damocles, który umożliwił wyświetlanie obrazów trójwymiarowych na ekranie.
W latach 80. i 90. XX wieku technologia VR zaczęła być wykorzystywana w przemyśle rozrywkowym, szczególnie w grach komputerowych i symulatorach lotów. W 1991 roku firma Sega wydała gogle VR Sega VR, które były jednym z pierwszych urządzeń VR dostępnych na rynku. W latach 90. XX wieku technologia VR zaczęła rozwijać się szybciej, a producenci oferowali coraz bardziej zaawansowane rozwiązania, takie jak Power Glove od Nintendo czy Virtuality Arcade.
Jednakże na przełomie XX i XXI wieku zainteresowanie VR zaczęło spadać, a jej rozwój zatrzymał się. W tym czasie technologia ta była jeszcze zbyt kosztowna, a jakość urządzeń była niska. Dopiero w ostatnich latach nastąpił gwałtowny wzrost zainteresowania VR, związany z pojawieniem się na rynku nowych i bardziej zaawansowanych urządzeń, takich jak Oculus Rift, HTC Vive czy PlayStation VR.
Dziś VR staje się coraz bardziej popularna, a jej zastosowanie rozszerza się na coraz więcej dziedzin. W przemyśle rozrywkowym VR pozwala użytkownikom na interaktywne doświadczenie wirtualnej rzeczywistości, a w edukacji umożliwia naukę w sposób bardziej realistyczny i interaktywny. W medycynie VR może pomóc w leczeniu zaburzeń lękowych, a w biznesie pozwala na szkolenie pracowników i tworzenie wirtualnych prototypów produktów.
Podsumowując, początki wirtualnej rzeczywistości sięgają kilku dekad wstecz i związane są z postępem w dziedzinie technologii komputerowej i grafiki 3D. Choć początkowo rozwój tej technologii był wolny, to obecnie VR staje się jednym z najszybciej rozwijających się obszarów technologicznych. Dzięki pojawieniu się na rynku nowych i bardziej zaawansowanych urządzeń VR oferuje coraz większe możliwości, a jej zastosowanie rozszerza się na coraz więcej dziedzin, zaczynając od przemysłu rozrywkowego, poprzez edukację, zdrowie, aż po biznes.
W 2017 roku VR zaczęła przeżywać swój renesans, a przede wszystkim rozwój tej technologii jest związany z coraz większym zapotrzebowaniem na interaktywne doświadczenia wirtualnej rzeczywistości. Urządzenia VR są coraz tańsze i dostępne dla większej liczby użytkowników, co sprawia, że VR staje się coraz bardziej popularna.
Dlatego też, można przypuszczać, że wirtualna rzeczywistość będzie odgrywać coraz większą rolę w naszym codziennym życiu, umożliwiając nam dostęp do niesamowitych doświadczeń i otwierając zupełnie nowe możliwości w wielu dziedzinach, od rozrywki i edukacji, po zdrowie i biznes.
autor: Roman Iwasieczko
Bardzo interesujące, nie miałem pojęcia, że tak wcześnie to się już zaczęło rozwijać 😮
To niesamowite, że początki VR wywodzą się z lat 60-tych, kiedy chyba jeszcze nie było komputerów osobistych.