Granty KPO A2.5.1 dla ośrodków Kultury
– 26.06.2024 – autor: Zespół VR Training –
Reforma i modernizacja ośrodków kultury w Polsce to jedno z kluczowych zadań stojących przed administracją publiczną i instytucjami kulturalnymi. W ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) uruchomiono program grantowy A2.5.1, który ma na celu wsparcie ośrodków kultury w całym kraju. Program ten jest odpowiedzią na potrzeby modernizacyjne, edukacyjne i kulturalne, które stały się jeszcze bardziej widoczne w czasie pandemii COVID-19.
Cel i zakres programu
Granty KPO A2.5.1 są przeznaczone dla lokalnych ośrodków kultury, domów kultury, muzeów, bibliotek oraz innych instytucji kulturalnych. Program dotacji na rzecz instytucji kultury, organizacji pozarządowych, mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw w sektorze kultury i sektorze kreatywnym ma na celu wsparcie projektów wdrożeniowych związanych z:
- poprawą kompetencji cyfrowych i ekologicznych w sektorze kultury i sektorze kreatywnym;
- rozwojem działalności kulturalnej/kreatywnej, takiej jak koncerty, występy i wystawy, w tym w formie wirtualnej;
- tworzeniem programów edukacyjnych i organizacją warsztatów poświęconych architekturze, projektowaniu i sztuce kreatywnej, aby pomóc artystom i projektantom w rozwijaniu ich umiejętności ekologicznych i cyfrowych;
- organizacją warsztatów mających na celu wspieranie współpracy oraz wymianę wiedzy i umiejętności między sektorem kultury i sektorem kreatywnym a sektorami nauki, technologii i przedsiębiorstw;
- opracowywaniem nowych produktów i usług wykorzystujących technologie przełomowe, takie jak sztuczna inteligencja, łańcuch bloków oraz internet rzeczy, w sektorze kultury i sektorze kreatywnym;
Celem tego działania jest wzmocnienie sektora kultury i sektora kreatywnego poprzez wspieranie realizacji projektów służących rozpowszechnianiu osiągnięć kulturalnych oraz zwiększanie znaczenia kultury w życiu społecznym.
Kto może aplikować o grant?
O granty mogą ubiegać się różnorodne instytucje kulturalne, w tym:
- Gminne i miejskie ośrodki kultury
- Domy kultury
- Biblioteki publiczne
- Muzea
- Organizacje pozarządowe działające w obszarze kultury
Procedura aplikacyjna
Proces aplikacyjny jest przejrzysty i dostępny online. Składa się z kilku kluczowych etapów:
- Rejestracja – instytucje muszą zarejestrować się w systemie online, gdzie uzyskają dostęp do formularzy aplikacyjnych.
- Przygotowanie wniosku – wnioski powinny zawierać szczegółowe informacje o planowanym projekcie, budżecie, harmonogramie oraz oczekiwanych efektach.
- Ocena merytoryczna – wnioski są oceniane przez ekspertów pod kątem zgodności z celami programu, innowacyjności oraz potencjału wpływu na lokalną społeczność.
- Przyznanie grantów – najlepsze projekty otrzymują finansowanie, które może wynosić od kilku tysięcy do kilkuset tysięcy złotych, w zależności od skali projektu.
Przykładowe projekty
W ramach poprzednich edycji podobnych programów grantowych, finansowanie uzyskały m.in.:
- Modernizacja Domu Kultury w małej miejscowości – zakup nowoczesnego sprzętu multimedialnego oraz organizacja warsztatów artystycznych dla dzieci i młodzieży.
- Digitalizacja zasobów lokalnej biblioteki – zakup skanerów oraz szkolenia dla pracowników biblioteki w zakresie digitalizacji książek i archiwów.
- Wystawa interaktywna w muzeum – stworzenie nowoczesnej wystawy wykorzystującej technologie VR/AR, która przyciągnęła większą liczbę odwiedzających, w tym młodzież szkolną.
Wpływ na społeczności lokalne
Granty KPO A2.5.1 mają ogromny potencjał do wywierania pozytywnego wpływu na lokalne społeczności. Modernizacja infrastruktury kulturalnej oraz rozwój programów edukacyjnych i kulturalnych może przyczynić się do:
- Wzrostu zainteresowania kulturą – poprawa jakości oferowanych usług kulturalnych i edukacyjnych.
- Integracji społecznej – tworzenie przestrzeni, gdzie różne grupy społeczne mogą się spotykać i współpracować.
- Rozwoju gospodarczego – poprzez przyciąganie turystów oraz tworzenie nowych miejsc pracy związanych z kulturą i turystyką.
Granty KPO A2.5.1 dla Ośrodków Kultury to nie tylko wsparcie finansowe dla instytucji kulturalnych, ale również inwestycja w przyszłość polskiej kultury. Poprzez modernizację infrastruktury, rozwój kompetencji cyfrowych oraz wsparcie działań edukacyjnych, program ten przyczynia się do budowy silnych, zintegrowanych i kulturalnie bogatych społeczności lokalnych. Każda instytucja, która pragnie rozwijać swoją działalność i przyczyniać się do rozwoju kultury w Polsce, powinna rozważyć aplikację o te cenne środki.
W związku z programem nasza firma oferuje wsparcie przy pisaniu wniosku oraz innowacyjne narzędzia VR (uniwersalne aplikacje wirtualnej rzeczywistości), które zgodnie z jednym z warunków projektu – umożliwiają jego realizację wyłącznie w formie wirtualnej albo jednocześnie w formie stacjonarnej i wirtualnej.
Zaproponowane przez nas aplikacje VR mają charakter uniwersalny, co oznacza, że można je wykorzystywać przez wiele lat do realizacji rozmaitych wydarzeń kulturalnych o dowolnej tematyce – tematy można dowolnie zmieniać i modyfikować w trakcie użytkowania aplikacji.
- Księżyc – uniwersalna aplikacja VR. Uczestnik przenosi się na Księżyc, by wędrować po kraterach oraz doświadczać niepowtarzalnych emocji i autentycznych doznań fizycznych. Opracowana przez doświadczonych trenerów aplikacja VR umożliwia “ukrycie” na powierzchni Księżyca do 100 dowolnych wpisów tekstowych (definicji, zasad, reguł, wskazówek, wartości, danych technicznych, faktów historycznych, informacji kulturalnych lub jakichkolwiek innych opisów). Innymi słowy aplikację można we własnym zakresie dostosować do każdego wydarzenia kulturalnego – w formie prezentacji, szkolenia, konkursu, gry indywidualnej lub zespołowej oraz innego dowolnego pokazu.
Link do aplikacji: https://vrtraining.eu/produkt/ksiezyc-uniwersalna-aplikacja-szkoleniowa-vr-licencja/
- Magazyn Wiedzy – uniwersalna aplikacja VR. Uczestnik przenosi się do futurystycznego magazynu, gdzie przemieszcza się po korytarzach i wchodzi do pomieszczeń, w których umieszczone są plansze (billboardy) związane z tematyką szkolenia, pokazem, wydarzeniem kulturalnym lub omawianym zagadnieniem. Aplikacja umożliwia umieszczenie wpisów tekstowych, grafik, fotografii, plików dźwiękowych i filmów służących do przekazania wiedzy lub wspierających wydarzenia kulturalne, społeczne lub historyczne. W Magazynie Wiedzy można zamieścić dowolne fotografie, filmy lub nagrania dźwiękowe. Może też służyć jako wirtualna galeria dla muzeum, izby pamięci, jako przewodnik po okolicznych atrakcjach lub informator o działalności miejscowych instytucji.
Link do aplikacji: https://vrtraining.eu/produkt/magazyn-wiedzy-uniwersalna-aplikacja-szkoleniowa-vr-licencja/
autor: Zespół VR Training
Fajna inicjatywa, mam nadzieje że ośrodki kultury z tego skorzystają 🙂 Może VR przekona mnie do odwiedzenia muzeum