Gra jako atrakcja angażująca uczestników szkolenia w czasie wolnym (#6)
– 12.08.2017 –
W poprzednim artykule “Gry szkoleniowe jako efektywne narzędzie rozwijania kompetencji” ustaliliśmy, że gry szkoleniowe można podzielić na poszczególne kategorie w zależności od następujących kryteriów: czasowych, merytorycznych lub celu gry (dydaktycznego bądź integracyjno-rozrywkowego), a biorąc te kryteria pod uwagę gry szkoleniowe mogą stanowić:
- Główny punkt szkolenia
- Element szkolenia
- Fundament merytoryczno-organizacyjny szkolenia
- Fundament wyłącznie organizacyjny, na podstawie którego toczy się całe szkolenie
- Atrakcję angażującą uczestników szkolenia w czasie wolnym
W niniejszym artykule krótko opiszemy funkcję gry jako atrakcję, która angażuje uczestników szkolenia w czasie wolnym.
- Gra jako atrakcja angażująca uczestników w czasie wolnym
W sytuacjach gdy szkolenie trwa dłużej niż jeden dzień, organizatorzy borykają się z problemem w jaki sposób wypełnić czas wolny: po południu i wieczorem przed kolejnym dniem szkolenia.
Typowe zabawy plenerowe są już ograne przez wiele firm więc nie spotykają się z entuzjazmem uczestników. Poza tym wiele zadań outdoorowych wymaga od uczestników dobrej kondycji fizycznej bądź odwagi psychicznej do wykonania niektórych zabaw. Wielu z nich wykonuje je w olbrzymim stresie, nie dzieląc się nim z nikim w obawie przed konsekwencjami bądź drwinami w miejscu pracy. Powoduje to, że zajęcia takie zamiast motywować przynoszą odwrotny skutek. Scenariusze naszych gier (które także odbywają się w plenerze) nie dopuszczają takich sytuacji. Co więcej – zadania i role jakie mają do odegrania poszczególni uczestnicy są dostosowywane do ich umiejętności, potrzeb i gotowości do stopnia angażowania się w poszczególnych zadaniach, rolach czy etapach gry.
Gry będące pozornie jedynie rozrywką pozwalają także w nieświadomy sposób rozwijać szereg pożądanych zachowań i umiejętności, których deficyt częstokroć niezręcznie jest komunikować w bezpośredni sposób.
W następnym artykule podsumujemy dlaczego warto wykorzystywać gry podczas szkoleń.